Anmälan ☞

20 oktober 2020 10:00-11:30

I ett led att bekämpa spridningen av COVID-19 rekommenderar Folkhälsomyndigheten att anställda – i möjligaste mån – arbetar hemifrån. Många arbetsgivare, och deras anställda, har varit snabba i att ställa om; från och med mars månad har allt fler hem kommit att fungera som arbetsplatser.

Enligt lag har arbetsgivare ett ansvar för att förebygga ohälsa och olycksfall i arbetet. Ansvaret gäller oavsett var någonstans den anställde utför arbetet. Det innebär att arbetsgivarens arbetsmiljöansvar följer med hem till den anställdes hemmakontor eller köksbord.

Vi går igenom:

  •  Vad innebär arbetsgivarens systematiska arbetsmiljöarbete?
  • Måste arbetsgivaren ”Coronasäkra” kontoret?
  • Hur långt sträcker sig arbetsgivaransvaret?
  • Vad gäller för den fysiska- respektive den psykosociala arbetsmiljön vid arbete hemifrån under långa perioder?
  • Vilka särskilda åtgärder kan arbetsgivaren behöva vidta för anställda som arbetar hemifrån? Kan det krävas att chefen gör hembesök till företagets anställda för att bedöma arbetsmiljön?
  • Hur ska arbetsgivaren agera när hemarbete inte fungerar i praktiken? Kan arbetsgivaren exempelvis fatta ett ensidigt beslut om att ”kalla tillbaka” medarbetarna till arbetsplatsen?
  • Vilka konsekvenser kan det få om arbetsgivaren inte gör rätt?

Välkommen! 👋

Anmälan ☞

Hampus Wikerstål
Senior Associate, Advokat

Läs mer

Carl-Fredrik Hedenström
Partner, Advokat

Läs mer

Allt du behöver veta

  • För vem? Alla som har frågor och funderingar kring hemarbete p.g.a. corona
  • När? Tisdagen den 20 oktober kl. 10
  • Var? Online via din dator eller mobil
  • Hur? Vid anmälan får du en länk som du ansluter med

Dela gärna med dig av inbjudan till någon annan som du tror skulle uppskatta den.

Vi ses online! 💻

Läs mer om oss på morrislaw.se

Göteborg • Stockholm

Anmälan ☞