I ett led att bekämpa spridningen av COVID-19 rekommenderar Folkhälsomyndigheten att anställda – i möjligaste mån – arbetar hemifrån. Många arbetsgivare, och deras anställda, har varit snabba i att ställa om; från och med mars månad har allt fler hem kommit att fungera som arbetsplatser.
Enligt lag har arbetsgivare ett ansvar för att förebygga ohälsa och olycksfall i arbetet. Ansvaret gäller oavsett var någonstans den anställde utför arbetet. Det innebär att arbetsgivarens arbetsmiljöansvar följer med hem till den anställdes hemmakontor eller köksbord.
Vi går igenom:
- Vad innebär arbetsgivarens systematiska arbetsmiljöarbete?
- Måste arbetsgivaren ”Coronasäkra” kontoret?
- Hur långt sträcker sig arbetsgivaransvaret?
- Vad gäller för den fysiska- respektive den psykosociala arbetsmiljön vid arbete hemifrån under långa perioder?
- Vilka särskilda åtgärder kan arbetsgivaren behöva vidta för anställda som arbetar hemifrån? Kan det krävas att chefen gör hembesök till företagets anställda för att bedöma arbetsmiljön?
- Hur ska arbetsgivaren agera när hemarbete inte fungerar i praktiken? Kan arbetsgivaren exempelvis fatta ett ensidigt beslut om att ”kalla tillbaka” medarbetarna till arbetsplatsen?
- Vilka konsekvenser kan det få om arbetsgivaren inte gör rätt?
Välkommen! 👋